Música del Renaixement (1450-1600)

març 13th, 2007

renaixement[1].gif

Si en l'època medieval predomina la música religiosa, en l'època
del Renaixement es produeix un progressiu equilibri entre la música
profana i la música religiosa.

La invenció de la impremta en el Renaixement fou decisiva per a la
història de la música, doncs va permetre imprimir partitures
i augmentar considerablement la difusió de la música, molt especialment
de la música profana. A més a més, ens ha fet conèixer
molt millor la música perquè s'han conservat molts exemplars
d'aquells llibres.

En el Renaixement va aparèixer la burgesia, un nou grup social format
per comerciants, artesans, botiguers, banquers,... que vivien a les ciutats
i que tenien un nivell cultural que els permetia llegir, escriure i conèixer
la notació musical. La burgesia feia música a les cases i en
les reunions socials de manera que va afavorir la fabricació d'instruments,
la impressió de partitures i, en general, l'ofici de músic.
A poc a poc, també es va anar fent un important repertori de música
profana per a ser interpretada pels propis afeccionats a la música.

Les cançons del Renaixement rebien el nom italià de Madrigals.
Els Madrigals podien ser interpretats per veus o per instruments i veus i,
normalment, tractaven temes amorosos. Sempre eren polifònics i utilitzaven
la tècnica de la imitació de manera moderada. L'altre gran gènere
profà del Renaixement va ser la dansa, que era sempre polifònica
i instrumental pura, i amb pulsacions molt variades que anaven de les danses
lentes a les més ràpides i alegres.

Pel que fa a la música religiosa, la Missa va arribar al seu màxim
esplendor polifònic. La nova tècnica de la imitació s'utilitzà
amb quatre tessitures i, a vegades, fins i tot es combinà amb la tècnica
medieval del cantus firmus. Les misses continuaren sent vocal pures i amb
pulsació moderada. El cant
gregorià
s'utilitzava en algunes celebracions religioses, més
per motius tradicionals que no pas per raons musicals.

Cap a finals del Renaixement, la polifonia es va fer tan complexa que no es
podien distingir les diferents veus i instruments. A Itàlia varen inventar
una nova manera de fer música: la nova tècnica de composició
del Baix Continu. I aquesta nova manera de fer música varen utilitzar-la
per a un nou gènere anomenat "òpera". El Barroc
havia començat!

Música del Renaixement

Entry Filed under: Música a l'aula,Música del Renaixement,Professor de música

1 Comment

  • 1. asmalaca  |  febrer 11th, 2008 at 9:48

    asmalaca mkvfnjpiuhEFWEFD ASMALACA


Aula de música

Benvinguts al blog d'aula de l'IES Arraona (Sabadell). Aquest espai és públic però està exclusivament adreçat als nostres alumnes i a les nostres classes. Si vols contactar amb nosaltres, escriu-nos!

Els nostres llocs

Coses del Boris

Darreres novetats

Darrers comentaris…

Categories

Pàgines

Meta