Archive for gener, 2007

Diversificació del treball en el crèdit comú IV

Crèdit cumú “Els estils de la música clàssica”
CURS 2006-2007

Per aquest crèdit final ens hem proposat fer amb una diversificació real del nostre treball i per això el nostre projecte és aconseguir diversificar tres aspectes de la nostra feina:

1. La diversificació d’allò que els alumnes aprenen (els continguts).

2. La diversificació de les activitats que realitzen (els processos).

3. La diversificació dels productes a través dels quals els alumnes demostren què han aprés (els mètodes d’avaluació sumativa).

Hem fet algunes primeres coses en aquesta direcció en el projecte dels estils de la música actual, però ara anem a totes!

Diversificació
També ens proposem “migrar” a la nova Aula virtual de l’IES: www.aulavirtual.arraona.net.

gener 30th, 2007

Final del projecte “estils 2006″

Ha arribat l’hora d’entregar els treballs i projectes sobre els estils, de fer els exàmens finals, d’acabar les tasques dels grups i, també, de fer una valoració de tot el procés i dels resultats.

Aquests dies, doncs, abans que no acabi el crèdit haurem de treure conclusions de l’experiència i determinar entre tots quins aspectes ens han anat bé per aprendre i quins no, com ha anat el treball en els grups, quina qualitat final han tingut els projectes, quines qualificacions hem tret en els exàmens i com a anat tot plegat. Però, sobretot, haurem de decidir com seguim i què podem millorar a partir d’ara perquè el primer crèdit s’ha acabat… però comença el segon!!

Grups de treball

gener 23rd, 2007

El estatus del error en la escuela

Parece de sentido común defender que en la escuela todos deberíamos tratar de evitar los errores. En una escuela ideal, el profesor y el alumno que realizaran bien su labor minimizarían los errores y, en caso de aparecer, “los corregirían”. A pesar de la notable simplificación de lo expuesto, esta concepción es muy común entre profesores, alumnos y padres: el error manifiesta un “fallo” atribuido al profesor (“esto no se ha explicado bien”) o al alumno (“esto no se ha aprendido bien”). Dado el estatus negativo del error, es sensato tratar de evitarlo a toda costa. Nadie está cómodo con los errores, pues cuando aparecen indican o bien una “falta” del alumno o una la labor deficiente del profesor. Me refiero, por supuesto, a los errores que cometen alumnos comprometidos con su trabajo y no a los errores atribuidos a la dejadez, la pereza o la desidia.

Esta consideración del error conlleva dos posturas simétricas. Si la responsabilidad de evitarlos es del alumno, el modo de tratarlos es a posteriori: el profesor los detecta y el alumno los corrige. Si el error se repite el profesor puede sancionarlo para forzar al alumno a asumir su responsabilidad de corregirlo. Si la responsabilidad de evitar los errores es del profesor, el modo de tratarlo es a priori: el profesor debe prevenirlo, anticipando en su labor docente las dificultades con las que se va a encontrar el alumno. Si el error se repite el profesor debería replantearse sus propuestas didácticas.

Examinar las concepciones del error no es una bagatela de un profesor ocioso. Estas concepciones tienen unas consecuencias tremendas. Si el error tiene un estatus negativo, todo el mundo trata de ocultarlo cuando no sabe cómo evitarlo. El alumno que desconoce la grafía correcta de una palabra, busca inmediatamente un sinónimo. El alumno que no es capaz de comprender un problema, lo resuelve memorizando la mecánica de la operaciones. El alumno que se siente inseguro con las oraciones subordinadas, redacta frases breves y cortas. Es decir, los alumnos desarrollan estrategias para ocultar lo que no saben. Si escondemos lo que no sabemos, no podemos interrogarnos sobre las causas de esa ignorancia! La ocultación del error, paradójicamente, impide el aprendizaje.

Afirma Astolfi que el estatus didáctico que se da al error es un buen indicador del modelo pedagógico utilizado en clase. Y sostiene, con razón a mi entender, que los errores no son faltas condenables ni fallos de programa: son síntomas de los obstáculos con los que se enfrenta el pensamiento de los alumnos. Debemos, pues, despenalizarlos y concederles otro estatus: los errores son indicadores de procesos y, consecuentemente, el modo de tratarlos es in situ.

Un libro que aborda magníficamente todo este tema es “El error”, un medio para enseñar de Jean Pierre Astolfi. Astolfi, profesor de Ciencias de la Educación en la Universidad de Rouen, hace un buen examen del estatus del error, un serio análisis de su naturaleza según Bachelard y Piaget, una tipología sugerente de los errores de los alumnos y, finalmente, una mirada a los aspectos didácticos, estratégicos y afectivos del error. Os presento el cuadro que propone sobre los errores. La primera columna indica la naturaleza del error, pues, sin duda, no todos tienen el mismo origen. La segunda, más sugerente, nos propone qué aspecto debemos analizar y qué trabajo podemos realizar.

ASTOLFI, J.P. (1997) El error, un medio para enseñar; Sevilla, 1999; Díada Editora

VESLIN Jean & Odet Corriger des copies, évaluer pour former
París, 1992; Pédagogies pour demain. Hachette Education.

Para saber un poco más se puede pasar por aquí y por allá. O leer el artículo de Christian CANGE & Jean-Michel FAVRE
L’enseignement des mathématiques dans l’enseignement spécialisé est-il pavé de bonnes analyses d’erreurs?” publicado en Éducation et francophonie, Volume XXXI, No 2, automne 2003.

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Hace algunas semanas surgió entre un grupo de profesores catalanes el tema del error y escribí una temeraria Apología de los errores. No sin cierta dosis de provocación, el texto sostiene que los errores son necesarios y nos hacen mucha falta… porque aprender es arriesgarse a errar.

Publicació original

gener 22nd, 2007

Arraona.net

gener 20th, 2007

Exposicions dels alumnes de 4t a els alumnes de 2n d’ESO

Hi ha dos grups que ha triat fer una classe als seus companys de 2n d’ESO per a avaluar-se del treball realitzat. Les “classes” han anat força bé, tot i que alguns dels membres poster no dominaven suficientment la seva part del tema i estaven massa pendents del paper- resum que tenien a les mans.

El primer grup format, per Georgina i Àngel de 4B, va tractar la música funk i van fer la seva classe amb músiques i transparències. Els alumnes de 2n van seguir amb interès. A Georgina li agrada més parlar davant de la gent que a Àngel, però no van deixar que féssim cap fotografia…

Baix elèctric

El baix elèctric és un dels instruments característics del funk.

L’altre grup, format per Sara, Cristina, Anna i Jenny de 4C, va parlar del Punk, una música més radical i diferent. En la seva exposició, que tingué lloc la setmana següent, també van mostrar imatges i músiques. Els va fallar una mica la coordinació, però els alumnes de 2n van seguir amb interès. Aquí, a petició dels “conferenciants” tampoc vam poder fer fotografies…

Sex Pistols

Els Sex Pistols

gener 15th, 2007


Aula de música

Benvinguts al blog d'aula de l'IES Arraona (Sabadell). Aquest espai és públic però està exclusivament adreçat als nostres alumnes i a les nostres classes. Si vols contactar amb nosaltres, escriu-nos!

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